دستگاه تصفیه آب, راهنمای خرید

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه کننده آب

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

این روز ها که همه برای رفع تشنگی به نوشیدن آب لوله کشی پناه میبریم، بدون شک فکر همه جایش را نمیکنیم. نمیدانیم که آن آب تا چه اندازه قابل نوشیدن است. آیا به طور کامل و مفید تصفیه شده است یا نه؟ آیا همه مواد آلوده و مضر درون آن از بین رفته است یا نه؟ آیا میکروب ها و باکتری ها، سموم، نیترات و نیتریت، آرسنیک و میگروارگانیسم های مضر شیمیایی و فلزات سنگین از جمله سرب ، جیوه و هزاران مواد آلاینده دیگر از آب حذف شده است یا خیر؟ اینها سوالاتی است که ما بدون پیدا کردن پاسخ آنها، راحت و بیخیال از کنارشان رد میشوید. اگر کمی به دورو برمان دقت کنیم خواهیم دید که برای هر کدام از این سوال ها راه و چاره ای اندیشیده شده است. در ادامه راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را میخوانید.

نقش تصفیه آب در زندگی ما

بشر هر روز در حال توسعه دادن تکنولوژی است. هر روزه ایده ها و در نتیجه اون دستگاه های جدید اختراع میشوند که علاوه بر اینکه کار بشر را راحت تر کرده است. به سلامتی بشر هم اندیشیده است. چیزی که برای همه ما مهم است در مرحله اول سلامتی است. پس بیایید به فکر راه چاره باشیم.

چرا دستگاه تصفیه آب؟

همانطور که در بالا گفتیم برای اینکه به آب سالم و زلال و خالی از هر گونه آلودگی دست یابیم، باید آب را تصفیه کنیم. تصفیه کردن آب نیازمند داشتن وسیله ای مخصوص است. درست حدس زدید دستگاه تصفیه کننده آب. حال این سوال برایتان پیش میاید که آبی که مینوشیم، از قبل تصفیه شده است. پس چه نیازی به خرید دستگاه تصفیه آب هست؟؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله درست است  آب های لوله کشی که مصرف میکنیم در ابتدای راه در تصفیه خانه های بزرگ، تصفیه میشوند و مواد آلوده آنها جداسازی میشوند. اما ما نمیدانیم که تا این آب به دست ما مصرف کنندگان برسد، در بین راه از چه مسیر هایی عبور میکند. بر سر راهشان چه چیز هایی وجود دارد و به چه چیز هایی برخورد میکنند.

راه عبور آب آلوده

وقتی آب از تصفیه خانه های بزرگ شهر وارد لوله های اصلی میشوند، با هزاران ماده خطرناک مانند جرم های لوله، شن و ماسه و خاک و خلاصه برایتان نگویم هزاران ماده کثیف برخورد میکند و دوباره آلوده میشوند. بله به همین راحتی. لوله های آب در زیر زمین قرار دارند و ممکن است در اثر فرسایش و رطوبت بالا سوراخ شوند و آسیب ببینند. این سوراخ ها باعث ورود میکروب ها و جانوران موجود در زیر زمین به داخل لوله ها میشود.به همین راحتی آب را آلوده میکنند و ما این آب را مینوشیم.

و اما راه حل چیست؟

راه حل ساده است. خرید دستگاه تصفیه آب. تصفیه کننده آب آن هم جنس با کیفیت و اصلی بهترین گزینه برای اینکه آبی سالم داشته باشیم میباشد. تصفیه آب ها کاری که انجام میدهند، حذف مواد آلاینده از آب است. این دستگاه ها دارای برند ها و مارک های مختلف هستند. اما به طور کلی یک فرایند و کار را انجام میدهند. با کمی مطالعه در مورد آنها در فروشگاه اینترنتی ری کالا متوجه این موضوع خواهید شد. عمده تفاوت دستگاه های تصفیه آب باهم ممکن است در تعداد فیلتر های آن باشد و اینکه این فیلتر ها ساخت کدام کشور است. البته در مورد این دو موضوع در ادامه مطلب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب توضیح خواهیم داد.

برند های دستگاه تصفیه آب

در ایران برند های زیادی از تصفیه کننده آب وجود دارد. با مطالعه ای که در مورد خرید دستگاه تصفیه آب در مطالب دیگر این سایت انجام داده اید، پس باید برند های معروف و فیک را شناخته باشید. مهد تولد این دستگاه ها کشور تایوان است. این کشور سالانه تعداد بسیار زیادی از تصفیه کننده آب چه خانگی و چه صنعتی را به بازار سراسر دنیا صادر میکند و توانسته است استاندارد های لازم و مهم را دریافت نماید. در هنگام خرید دستگاه تصفیه کننده آب نگران نباشید. چون پروژه بزرگی پیش روی شما نیست فقط باید مطمئن شوید که کشور سازنده این دستگاه کدام است. چرا این را میگوییم؟ چون متاسفانه هستند سودجویانی که از فرصت سوءاستفاده میکنند و برند ساخت چین و یا ساخت ایران را با برچسب ساخت تایوان و یا ساخت امریکا به فروش میرسانند.

تصفیه آب های ایرانی و چینی از کیفیت پایین تری نسبت به دستگاه های تایوان و امریکا برخوردارند. به همین دلیل قیمت پایین تری نیز دارند. اما این مورد دلیل بر بد بودن و بی کیفیت بودن دستگاه تصفیه ایرانی نیست. برای همین دستگاه ها میتوانید از فیلتر های تایوانی و قطعات تایوانی و خارجی استفاده کنید که همان کیفیت ساخت برند های خارجی را پیدا میکند. در زیر برند های معروف دستگاه تصفیه را معرفی میکنیم.

آکوا کلیر AQUA CLEAR

سی سی کا CCK

سافت واتر SOFT WATER

اس اس وی SSV

آکوا پرو AQUA PRO

جوی واتر JOY WATER

ایزی ول EASY WELL

اسمارت لایف SMART LIFE

هیوندای HYUNDAI

کووی COWAY

روبن ROBEN

میدیا MIDEA

سانتک SUNTECH

تانک پک TANK PAC

آکواجوی AQUAJOY

و…

پرفروش ترین برند های دستگاه تصفیه آب

برند های زیاد دیگری نیز در زمینه تولید دستگاه تصفیه آب فعالیت میکنند. در اینجا ما به تعدادی از آنها اشاره کردیم. برند های سی سی کا، سافت واتر، آکواپرو از پرفروش ترین های دستگاه تصفیه کننده آب است که علاوه بر قیمت مناسبی که دارد، کیفیت خوب و قابل قبولی نیز دارند و همه استاندارد های جهانی فیلتر ها را دریافت کرده اند. در نظر داشته باشید که برای اطلاع از کیفیت دستگاه های تصفیه آب، باید به کیفیت قطعات و اجزای سازنده آنها دقت کرد. بهتر است که کلیه برند های دستگاه از یک مارک و ساخت یک کشور باشند. لازم به ذکر است که دستگاهی که کلا به صورت مونتاژ تایوان باشد در ایران بسیار کم است. اگر هم باشد، قیمت بسیار بالایی دارد. پس پیشنهاد میشود که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، نمونه ای بخرید که دارای قطعات با کیفیت و خوبی باشد.

بعد از انتخاب برند، چه نوع دستگاه تصفیه آبی بخریم؟

همانطور که گفتیم، عمده کار این دستگاه ها، تصفیه کردن آب است. پس خیالتان راحت باشد که چیز گیج کننده ای ندارد که شما در هنگام خرید سردرگم شوید. در خرید دستگاه تصفیه کننده آب این نکته را در نظر بگیرید که دستگاه با چه روشی آب را تصفیه میکند. معمولا و بهترین روش تصفیه آب، روش اسمز معکوس یا R/O یا (Reverse Osmosis) است. این روش کاملترین و مناسب ترین راه برای تصفیه آب است. پس در هنگام خرید این گزینه را در ذهن داشته باشید. (در ادامه روش اسمز معکوس را توضیح میدهیم) یکی دیگر از مواردی که در انتخاب تصفیه کننده آب باید در نظر بگیرید تعداد فیلتر های مورد استفاده است. تعداد فیلتر ها در دستگاه میتواند از ۵ فیلتر تا ۱۰ فیلتر متغیر باشد. پس این را هم در نظر داشته باشید.

امیدواریم که تا اینجای مطلب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خسته نشده باشید..

روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) در دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

همانطور که گفته شد، بهترین روش تصفیه کردن آب با استفاده از فیلتر مخصوص، روش R/O آست. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه مفهوم این کلمه را بیان کنیم این چنین میگوییم: اسمز معکوس روشی است که در آن آب با افزایش فشار از یک غشای نیمه‌ تراوای اسمز معکوس عبور کرده و یون‌ها و مواد شور و نمکی آن حذف می‌شوند. حالا این جمله یعنی چه؟ در پاراگراف زیر روش اسمز معکوس و فیلتر های استفاده شده در دستگاه تصفیه آب برای شما معرفی میشود تا هم با مفهوم اسمز معکوس آشنا شوید و هم با عملکرد کلی دستگاه تصفیه آب..

چگونگی عملکرد روش اسمز

در این روش بسیار جالب آب با فشار خیلی زیاد از یک غشای نیمه تراوای اسمز معکوس RO عبور میکند. به این صورت که آب در ابتدا از لوله عبور میکند و به فیلتر های سه مرحله ای اولیه میرسد. فیلتر اول در دستگاه تصفیه همان فیلتر الیافی از جنس پلی پروپلین PP است که وظیفه جذب گل و لای، شن و ماسه، لجن و ذرات بزرگتر از ۵ میکرون را دارد. بعد از عبور از این فیلتر، نوبت به فیلتر دوم یعنی فیلتر کربن اکتیو یا کربن فعال UDF است که کلر آب را حذف کرده و به آّب رنگ و بویی تازه میبخشد. در ادامه فرایند اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب، به فیلتر سوم یعنی فیلتر کربن بلاک CTO میرسیم که تکمیل کننده فرایند فیلتر دوم یعنی فیلتر کربن اکتیو است.

فیلتر چهارم و فیلتر اصلی دستگاه تصفیه اسمز معکوس یعنی فیلتر ممبران MEMBRANE است. این فیلتر تا ۹۰% مواد اضافی آب را حذف کامل میکند. فیلتر ممبران دارای تکنولوژی پیچیده ای که همین پیچیده بودن باعث گوارا شدن آب و خالی شدن آب از مواد مضر میشود. در قسمت انتهایی استوانه ای شکل که در فیلنر ممبران قرار می گیرد دو خروجی دارد که یکی برای آب تصفیه شده می باشد و دیگری برای خروج املاح و مواد گرفته شده توسط این فیلتر به فاضلاب می باشد. فیلتر مرحله پنجم فیلتر پست کربن است. این فیلتر در دستگاه تصفیه آب وظیفه حذف بو طعم بد نهایی مرحله اسمز معکوس را بر عهده دارد. این فیلتر باید حتما بعد از فیلتر ممبران قرار بگیرد.

در برخی از مدل ها کلا ۵ مرحله در برخی هم ۶ مرحله و در برخی دیگر از دستگاه های تصفیه آب تا ۸ مرحله فیلتراسیون وجود دارد. اما برخی دیگر فیلتر ششمی نیز دارند که به نام فیلتر مینرال در دستگاه تصفیه آب معروف هستند. این فیلتر در دستگاه تصفیه آب خانگی مواد ضروری بدن یعنی کلسیوم و منیزیم را به آب اضافه میکند. در مرحله هفتم فیلتر ALKALINE یا فیلتر قلیایی وجود دارد. این فیلتر آب را یونیزه میکند تا باعث کاهش بیماری های گوارشی و قند و چربی شود.

روش های دیگر تصفیه آب

نوع دیگری از روش های تصفیه آب وجود دارد که توسط دستگاه های بدون پمپ و مخزن انجام میشود. به این معنا که در این دستگاه ها که تعداد فیتر ها ممکن است به ۱۰ عدد هم برسد، بدون برق کار میکنند و شاید کیفیت آب خروجی تصفیه شده بهتری داشته باشند اما این دستگاه های سختی گیر نیستند. منظور از سختی آب این است که مشکلاتی مثل رسوب شیر آلات و کتری و سماور و حذف نیترات و این مدل آلودگی ها با این دستگاه ها بر طرف نمی شود. اما دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با استفاده از فیلتر چهارم یعنی اسمز معکوس سختی آب را تا حد زیادی پایین میاورد.

خوب با روش اسمز معکوس که حتما حتما باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب مورد توجه قرار گیرد، آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید، جای این دستگاه ارزشمند در زیر سینک ظرفشویی است. نگران فضای زیر ظرفشویی نباشد چون تصفیه کننده یک گوشه نصب میشود و کاری با کسی ندارد. یعنی فضای زیادی نمیگیرد و نصب آن هم بسیار راحت است.

خوب سری بزنیم به سازمان بهداشت امریکا FDA و سازمان بهداشت بین الملل NSF. طبق گفته های این دو سازمان، آب برای سلامتی انسان ها مهم است البته آب سالم. همه ما روزانه از آب به روش های گوناگون و برای درست کردن نوشیدنی های مختلف استفاده میکنیم، پس باید بهترین آن را برای این کارها انتخاب کنیم تا به سلامت جسم ما آسیب نرسد.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

به طورکلی دو نوع دستگاه تصفیه آب خانگی وجود دارد. تصفیه آب زیر سینکی و رومیزی. انتخاب یکی از این دو مدل سلیقه ای است. برای خانم های خانه دار که نمیخواهند آشپزخانه شان شلوغ شود از تصفیه آب زیر سینکی استفاده میکنند. این مدل زیر سینک ظرفشویی نصب میشود و آب توسط شیر برداشت که بر روی ظرفشویی نصب میشود، دریافت میشود. مدل رومیزی همان تصفیه آب زیر سینکی است ولی داخل جعبه بسیار شیک. برای آن دسته از عزیزانی که میخواهند با سایر لوازم آشپزخانه مانند لباسشویی، یخچال و … ست شود مناسب است. در نظر داشته باشید که این دو دستگاه هیچ تفاوتی از نظر کارایی باهم ندارند و فقط از نظر ظاهری شبیه نیستند. به دلیل شیک بودن ظاهر دستگاه تصفیه آب رومیزی، قیمت بیشتری دارد.

فیلتر های دستگاه تصفیه آب

خوب خسته نباشید. به مرحله بسیار خوب خرید فیلتر رسیدیم. فیلتر ها در تصفیه کننده آب، حکم بنزین برای ماشین را دارند. اگر بنزین خوب به باک ماشین بزنیم، تفاوت رو واقعا حس میکنیم. فیلتر هم به همین صورت است. اگر از فیلتر خوب استفاده کنیم، کیفیت آب خروجی دستگاه نیز بهتر میشود. پس به فکر خرید فیلتر با کیفیت باشید. فروشگاه اینترنتی ری کالا برای شما فیلتر های تصفیه آب با کیفیت و خوب را ارائه داده است که میتوانید با مراجعه به صفحه مربوط به خرید فیلتر ثبت سفارش کنید.

اتصالات و شیر برقی

در مورد اتصالات در دستگاه تصفیه آب، دو نوع فیتینگ وجود دارد. فیتینگ های فشاری و خودکار، فیتینگ های پیچ و مهره ای. که برای راحتی کار باز و بسته کردن فیتینگ ها از نمونه فشاری و خودکار بیشتر استفاده میشود. این در حالی است که آب بندی فیتینگ های پیچ و مهره ای به وسیله نوار تفلون زمان گیر تر است اما عمر بیشتری دارند و قوی تر هستند. باز هم تاکیید میکنیم که در زمان خرید فیتینگ ها به کیفیت ساخت آنها دقیت کنید. شیر برقی دستگاه تصفیه آب، وظیفه قطع جریان آب در زمان خاموش شدن دستگاه را بر عهده دارد. این شیر ها یا به صورت برقی یا چهارراهی است. که معمولا در دستگاه تصفیه کننده آب بهتر است که از نوع برقی استفاده شود. چرا که دور ریز آب و مشکلات کمتر است.

هوزینگ های دستگاه تصفیه کننده آب

هوزینگ ها محفظه نگهدارنده فیلتر های مرحله ۱ ۲ ۳ هستند. این هوزینگ ها هم کیفیت خوب و بد دارند پس در هنگام خرید تصفیه کننده آب به جنس آنها و پلاستیک مرغوب یا نامرغوب آنها دقت کنید. سعی کنید از دستگاه هایی استفاده کنید که هوزینگ های دبل اورینگ داشته باشند. دبل اورینگ بودن هوزینگ ها باعث آب بندی بهتر دستگاه میشود.

شیر برداشت

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، یکی از اجزای اصلی دستگاه، شیر برداشت است. شیر برداشت بر روی سینک ظرفشویی نصب میشود. دقت داشته باشید که جنس شیر برداشت فلزی و کروم باشد و مغزی آن نیز قابل تعویض باشد. انواع مختلفی از سیر های برداشت در بازار وجود دارد که بسته به سلیقه خود میتوانید خریداری نمایید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

در مورد گارانتی دستگاه تصفیه کننده آب گفتنی است که بسیاری از فروشندگان،خود دستگاه را گارانتی میکنند. در نظر داشته باشید که گارانتی فقط در حد یک برگه یا برچسب نباشد. خدمات پس از فروش باید در اسرع وقت به داد مصرف کننده برسد. پس در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب این نکته را حتما در نظر بگیرید.

تانک یا مخزن دستگاه تصفیه

یکی دیگر از مهمترین قطعات دستگاه تصفیه کننده آب، مخزن است. مخزن ها جنس های مختلفی در بازار دارند. کیفیت ساخت آنها را در نظر بگیرید و مخزنی تهیه کنید که از جنس فلز ۳ لایه استیل باشد. این هم یکی از مواردی که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب مهم است. تانک ها یا مخزن های ذخیره، آب تصفیه شده را درون خود نگه میدارند تا بعد از مرحله آخر به شیر برداشت برسد. این مخزن ها دارای حجم های ۳ گالن ۴ گالن و ۵ گالن هستند که بسته به نوع دستگاه تصفیه آب متفاوت است. جنس این مخزن ها بسیار مهم است و اینکه ساخت کجا باشد و آیا استاندارد های جهانی را دارد یا خیر؟ دستگاه های تصفیه کننده آب همگی به صورت فابریک دارای مخزن هستند که در پک بسته بندی قرار داده شده است.

تانک ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی
پایه دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه پایه دار یا بدون پایه؟

دستگاه های تصفیه آب یا دارای پایه هستند که بر روی زمین قرار میگیرند و یا بدون پایه. معمولا در زیر سینک ظرفشویی که زیاد امکان جابجایی دستگاه وجود ندارد، از مدل های ثابت یا بدون پایه استفاده میکنند اما این مدل ها مشکلاتی را در زمان تعویض فیلتر ها و شلنگ ها ایجاد میکند. که هم زمان بر است و هم عمر قطعات کوتاه تر میشود. پس دقت داشته باشید حتما دستگاه پایه دار بخرید چرا که هم نصب و جابجایی این دستگاه ها راحت است و هم طول عمر هوزینگ ها بیشتر است. میزان وزن دستگاه های پایه دار کمی بیشتر از بدون پایه هستند اما همین باعث محکم شدن و عدم لرزش دستگاه در حین کار میشود.

سخن پایانی

در انتهای مطلب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب بسیار خشنودیم که توانستیم نکات آموزنده در زمینه راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب و خرید تصفیه کننده آب در اختیار شما عزیزان بگذاریم. رضایت شما از خرید از فروشگاه ری کالا انگیزه تمام نشدنی به ما در ارائه مطالب آموزنده و محصولات با کیفیت تر خواهد داد. پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *