تلویزیون, راهنمای خرید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون ایرانی

‎تلویزیون یکی از ضروری ترین لوازم خانگی ماست که کاربرد بسیار زیادی دارد و در تمامی مکان های شخصی و عمومی وجود دارد! روزانه امکانات جدید تری به تلویزیون ها افزوده می شود و در نتیجه خرید ما پیچیده تر می شود. برای خرید تلویزیون مناسب شرایط خودمان و محیط مورد نظر نیاز به اطلاعات کامل و جامعی درباره تلویزیون داریم. پس با ما با راهنمای خرید تلویزیون همراه باشید.

شرکت های زیادی در ایران برای تولید بهترین تلویزیون ایرانی باهم رقابت میکنند و به دلیل افزایش قیمت تلویزیون های خارجی اکثر افراد به دنبال خرید تلویزیون ایرانی هستند زیرا قیمت تلویزیون ایرانی بسیار بهتر است. پس اگر به دنبال یک راهنمای کامل و جامع درباره خرید تلویزیون ایرانی هستید با ما همراه باشید تا تمامی نکات و امکانات را بررسی کنیم و بتوانید با خیالی راحت بهترین برند تلویزیون ایرانی را خریداری کنید!

گاهی فروشندگان معیار های متفاوتی با توجه به سودجویی خود به شما ارائه می دهند که درصورتی که شما اطلاعات مورد نیاز را بصورت کامل نداشته باشید احتمالا خریدی دارید که راضی نباشید!

زمانی که از پشت ویترین مغازه ها تلویزیون ها را میبینید همگی بالاترین کیفیت را دارند که ممکن است تنظیمات آنها را تغییر داده باشند و روی بالاترین حالت ها قرار داده باشند شما باید تلویزیون را در حالت استاندارد و خودکار قرار داده تا متوجه کیفیت اصلی آن شوید و در هنگام خرید تلویزیون به اندازه کیفیت تصویر و قابلیت های ویژه و اتصالات مورد نیاز توجه کنید.

خرید تلویزیون ال ای دی

سایز تلویزیون

‎یکی از مهم ترین و اولین نکته ها در زمان خرید تلویزیون که به چشم می آید و در مطلب راهنمای خرید تلویزیون مهم است، سایز و ابعاد این دستگاه هوشمند است همچنین یکی از بزرگترین دلایل تعویض تلویزیون سایز آن است. با توجه به هزینه و اینکه تلویزیون را برای چه مکانی انتخاب میکنیم باید مناسب ترین سایز را خریداری کنیم چنانچه بخواهیم برای فضاهای کوچک تلویزیون انتخاب کنیم باید در سایز های ۲۴ تا ۳۲ اینچ خریداری کنیم اما چنانچه برای محیط های بزرگ مثل اتاق پذیرایی و کنفرانس و فروشگاه نیاز به خرید داریم باید سایزهای بزرگتر از ۵۰ اینچ را برداریم.

سایز تلویزیون

تلویزیون ها در سایزها و ابعاد مختلف تولید شده اند. تلویزیون ۳۲ اینچ ، تلویزیون ۴۳ اینچ ، تلویزیون ۴۹ اینچ ، تلویزیون ۵۵ اینچ و تلویزیون ۶۵ اینچ. در حال حاضر تلویزیون ها در سایز های ۳۲ تا ۱۰۰ اینچ و بیشتر وجود دارند. بهترین راه حل برای اینکه بدانید کدام سایز تلویزیون مناسب شماست این است که فاصله بین شما و تلویزیون باید ۴ برابر قطر تلویزیون باشد و اندازه هر اینچ برابر با ۲.۵۴ سانتی متر است .

مثلا برای تلویزیون با ابعاد ۵۰ اینچ به ۵ متر فضا نیاز داریم .

کیفیت تصویر تلویزیون

‎زمانی که به فروشگاه برای خرید تلویزیون ایرانی مراجعه می کنید به دیدن کاتالوگ ها اکتفا نکنید زیرا احتمال گمراهی بسیار است.

برای اثبات تمام کیفیت ها درخواست کنید که تلویزیون را بصورت عملی و حالت روشن به شما نشان دهند و کیفیت دستگاه با توجه به مشخصات روی تصویر تعیین نمی شود در کاتالوگ ها تمامی ویژگی های تلویزیون هوشمند ذکر شده که برخی از آنها اهمیت خاصی ندارند اما برخی ویژگی ها مثل وزن و پورت تلویزیون از مهم ترین موارد است مثلا کنتراست یکی از ویژگی های غیر قابل استفاده و کم اهمیت تلویزیون است که ممکن است توسط فروشندگان برای پیچیده کردن موضوع و بازاریابی استفاده می شود و در نهایت شما تلویزیونی با قیمت بالا خریداری می کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون

‎تفاوت تلویزیون LCD و LED

‎تلویزیون LCD و تلویزیون LED تفاوت چندانی ندارند و در واقع تلویزیون ال ای دی نوعی از تلویزیون LCD است با این تفاوت که در LCD برای روشنایی پس زمینه صفحه نمایش از لامپ فلوئورسانت استفاده میشود اما در تلویزیون LED از لامپ های LED استفاده می شود و این در حالی است که فروشندگان ادعا میکنند تلویزیون های LED کیفیت بهتر و فناوری بهتری دارند!

LCD-vs-LED

‎پورت های تلویزیون

‎هر تلویزیون دارای تعدادی پورت HDMI و USB است که متفاوت هستند و برای دانستن تعداد پورت مناسب میتوان از متن کاتالوگ استفاده کرد. تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش LCD و نحوه عملکرد LCD ها در واقع  LCD به معنای صفحه نمایشگر کریستال مایع است. کریستال ترکیبی از ویژگی های مایع و جامد است. کریستال استفاده شده در تلویزیون سمی است و در صورت شکسته شدن تلویزیون و برخورد به پوست باید سریعا شسته شود. در ساخت تلویزیون هوشمند LCD نوری که از لامپ های فلوئورسنت به وجود می آید از میان کریستال های مایع عبور می کند و به فیلتر های مرئی برخورد می کند سپس در مقابل هر پیکسل یک واحد نور قرار دارد و در نتیجه ترکیب پیکسل ها در کنار هم تصویر تشکیل می شود.

پورت های تلویزیون

یکی از بهترین ویژگی های تلویزیون LCD تولید و عرضه آن از سایز های ۱ تا ۱۸۰ است و بسیار تنوع زیادی دارند به همین دلیل در ساخت نمایشگر انواع وسایل مثل تبلت ها و لپتاپ ها از آن استفاده می شود. از عیب های LCD اما داشتن زاویه دید بد است به این صورت که چنانچه زاویه دید خود را تغییر دهید ممکن است کیفیت تصویر در شی پایین آید. به دلیل استفاده از لامپ های فلورسنت در  LCD ها مشکل سوختن لامپ که در نسل های قبلی وجود داشت دیگر وجود ندارد و در محیط های بسیار روشن تصویر را با کیفیت بسیار خوبی می بینیم هم چنین LCD ها مانند پلاسما ها افزایش دما ندارند LCD ها برای مصارف عمومی بیشتر به کار میروند و برای گیم حره ای نیاز به تلویزیونی با کیفیت تصویر و گرافیک بالا دارید TFT یکی از تکنولوژی های بکار رفته در LCD هاست که سبب افزایش کیفیت تصویر تلویزیون می شود !

تلویزیون تخت یا منحنی ؟

‎تلویزیون های دارای انحنا به ظاهر مدرن تر هستند اما زاویه دید مناسبی ندارند و هزینه نگهداری و تعمیر آنها بالاست در حالی که تلویزیون های تخت استحکام و زاویه دید بهتری دارند.

تلویزیون ال ای دی منحنی

‎تلویزیون های پلاسما

‎تلویزیون های پلاسما دیگر رواج چندانی بین مردم ندارند و در حال خارج شدن از عرصه رقابت هستند در حالی که قیمت آنها پایین تر است و کیفیت حدودی LED و  LCD را دارند ؛ قبل از ورود LCD ، تلویزیون های پلاسما محبوبیت بالایی داشته و پلاسما ها توانایی بالاتری در نشان دادن صحنه های سریع دارند زیرا پیکسل ها به سرعت روشن و خاموش می شوند . همچنین تلویزیون پلاسما رنگ های مشکی و خاکستری را بهتر نشان می دهند از معایب پلاسما این است که از ۴۲ اینچ سایز بزرگ تری ندارند و روشنایی کمتری نسبت به LED و LCE دارند . تلویزیون های پلاسما برق بیشتری مصرف می کنند اما هزینه خرید کمتری دارند. تلویزیون های پلاسما زاویه دید و کیفیت تصویر بهتری دارند اما شفافیت کمتری دارند رزولوشن آن ها HD و FULL HD است و در سایز های ۴۲ تا ۶۵ اینچ هستند .

تکنولوژی نمایشگر تلویزیون

‎در ۱۰ سال پیش فناوری هایی مثل CRT ، پروجکشن و پلاسما استفاده می شود اما در حال حاضر فقط پلاسما ،OLED ، LCD ، LED برای ساخت تلویزیون استفاده می شود تلویزیون های LED قیمت بالایی دارند به همین علت خریدار کمتری دارند .

ISO در تلویزیون هوشمند چیست ؟

‎تعداد پیکسل های مورد قبول از نظر استاندارد جهانی را ISO می گویند که با توجه به ISO 3 نوع پیکسل معیوب داریم :

  • HOT Pixel ← به رنگ سفید باقی مانده اند .
  • Dead Pixel ← به رنگ تیره باقی مانده اند .
  • Stuck Pixel← به رنگ های سفید ، آبی و قرمز ثابت باقی میماند.

برخی شرکت ها تعداد پیکسل های معیوبی که مشتری در صورت مشاهده می تواند محصول را تعویض کند مشخص کرده اند. این اطلاعات در قسمت گارانتی نوشته می شوند پس قبل از خرید تلویزیون هوشمند ایرانی به گارانتی دقت کنید.

مزایای LCD به پلاسما

‎تعداد پیکسل های بالاتر با مصرف برق ۳۰% کمتر ، بدنه باریک تر ، وزن کمتر ، نصب و جابجایی راحت تر ، ویژگی Burn – in که جا افتادگی تصویر نام دارد در تلویزیون پلاسما وجود دارد اما در LCD وجود ندارد . بالا بودن کنتراست باعث شده کیفیت تصویر پلاسما از LCD بیشتر باشد اما وضوح پایین تری نسبت به LCD دارد و همچنین توانایی خوبی در کامل نشان دادن رنگ مشکی دارند ! از دیگر نقاط ضعف پلاسما پایین بودن زرولوشن است مثلا در LCD های ۶۰ اینچی ، رزولوشن ۴K دارد در حالی که برای پلاسما باید ۱۰۰ اینچ باشد که بتوان رزولوشن ۴K را روی آن اعمال کرد .

مقایسه صفحه نمایش LCD و LED

در تلویزیون های LED برای نوردهی کریستال های مایع از لامپ های LED استفاده شده پس مصرف انرژی پایین تری در حدود ۳۰ درصد دارند. در تلویزیون های LED تصاویر با کیفیت تر است و میزان روشنایی و کنتراست بالاتر و همچنین رنگ مشکی به صورت عمیق تر نشان داده می شود.‏ LED ها دارای بدنه باریک‌ تری هستند و با ضخامت ۲۵ میلیمتر وجود دارند هم‌ چنین LED در محدوده رنگ گستره بیشتر و وسیع تری دارد. فرکانس تلویزیون هوشمند LED از LCD بیشتر است !

انواع تلویزیون های هوشمند HD

‏ LED ها بر اساس نور پس زمینه به ۲ دسته تقسیم می شوند که در دسته اول نور پس زمینه به صورت چینش کامل و نور از لبه تقسیم بندی می شکند که در دسته اول چینش کامل تعداد لامپ های LED در پشت صفحه زیاد است و در دسته دوم نور از لبه لامپ های LED در سرتاسر لبه های تلویزیون چیده می شود و نور به طور یکسان به سراسر صفحه نمایش می رسد این تلویزیون ها در دسته با تاریکی موضعی و بدون تاریکی موضعی تولید می شوند که نور از لبه بدون تاریکی موضعی بیشترین درصد فروش LED را دارند

تاریکی موضعی LED ها

تلویزیون هوشمند LED با تاریکی موضعی سبب می شود لامپ های LED بر اساس تصویر نور خود را تغییر دهند و در مواقعی که حتی خاموش بشوند اگر تلویزیون از نوع Full – Array باشد به دلیل وجود لامپ LED در تمام صفحه نمایش این ویژگی بیشتر نمایان است .

انواع تلویزیون های OLED

این تلویزیون ها در دو نوع RGB و White تولید می شوند که تفاوت آنها در سیستم مربوط به پیکسل های آن ها است این تلویزیون ها جدید هستند و باید به مرحله نبوغ برسند تا بدانیم کیفیت و کارکرد دقیق آن ها چگونه است .

تلویزیون Smart یا Smart TV

حتما این روزا ها این واژه زیاد به گوشتان رسیده امروزه این قابلیت در اکثر تلویزیون ها وجود دارد بطور کلی هر وسیله ای که قابلیت اتصال به اینترنت و استفاده از شبکه های اینترنتی و ویدئوهای آنلاین یا شبکه های اجتماعی داشته باشد را هوشمند می‌گویند بهتر است قبل از خرید تلویزیون Smart به ویژگی ها و تکنولوژی های آن دقت کنید زیرا برخی فقط سبب افزایش قیمت می شود و ممکن است کارکردی برای شما نداشته باشند

انواع پلتفرم های تلویزیون ها

۳نوع پلتفرم در تلویزیون ها داریم که همگی توقع شما را برآورده میکنند و با استفاده از آن ها می توان تمام امکاناتی که یک تلویزیون هوشمند به شما می‌دهد را در اختیار داشت

۱- سیستم عامل تایزن

۲- سیستم عامل اندروید

۳- سیستم عامل Webos

HDR یا دامنه دینامیک بالا

داشتن اطلاعات درباره این بخش از جمله نکات مهم راهنمای خرید تلویزیون است. می‌توان گفت از مهم‌‌ترین موارد  صنعت تلویزیون پهنه دینامیکی بالا یا HDR است. هنگامی که این قابلیت در تلویزیون به‌ خوبی به کار گرفته شود HDR درخشندگی، کنتراست و رنگ تلویزیون را افزایش می ‌دهد و باعث می‌ شود تصاویر روی صفحه ‌نمایش بیشتر مانند به زندگی واقعی شوند. وقتی HDR به کار گرفته شود، می ‌توانید از رویت برنامه‌های مورد علاقه‌ی خویش را با جزئیات و روشنی بیشتر لذت ببرید.

HDR تمام این موارد را با افزایش کنتراست میان روشن‌ترین و سیاه‌ترین رنگ‌های سفید و سیاه که یک تلویزیون می‌ تواند ایجاد کند پایدار می ‌نماید. این تکنولوژی می تواند روشنایی طبیعی‌تری از محتوای تصویر را نشان ‌دهد. HDR می‌تواند توانایی دامنه‌ی پویای خویش را در صحنه‌های روشنگر قوی قرار دهد که کنتراست تلویزیون را کاهش می دهد و مزایای برجسته‌ی HDR در صحنه‌های روشن‌ تر را مشاهده خواهید کرد .

دستیار های صوتی در تلویزیون

این روزها تلویزیون‌های بیشتری با پشتیبانی دستیارهای صوتی همراه هستند، مانند Amazon Alexa و Google Assistant که این کار به شما امکان می‌ دهد تنظیمات اساسی تلویزیون از جمله : بالا بردن و کاهش صدا، تغییر کانال‌ ها یا ورودی ‌ها را انجام داده و با استفاده از دستورات صوتی نمایش و فیلم مورد نظر خود را جستجو کنید. گاهی اوقات شما می‌ توانید سایر دستگاه‌‌های سازگار مانند سیستم صوتی هوشمند و … را درست از طریق ریموت تلویزیون، کنترل کنید. باید این نکته را نیز مطرح نماییم که مانند پخش‌کننده‌های رسانه‌ای، تلویزیون‌ اسمارت باید به اینترنت خانگی شما متصل شوند. توصیه می‌کنیم در صورت امکان از اتصال کابل LAN استفاده کنید، اما در حال حاضر همه تلویزیون‌‌های هوشمند نیز برای دسترسی بی‌‌سیم به شبکه مجهز به WiFi داخلی هستند .

دستگاه های پخش‌ کننده‌

پخش‌کننده‌های رسانه‌ای برنامه‌های اضافه ‌شده و محبوب برای تلویزیون هستند مثل پخش فیلم‌ ها، موسیقی و بازی‌ ها در صورتی‌ که تلویزیون‌ فاقد دسترسی به اینترنت باشند و یا به عبارتی هوشمند نباشد. اگر شما تلویزیونی هوشمند دارید ممکن است در مقایسه با streaming player که مجهز به ویژگی‌‌ها و سرویس ‌های بیشتری است، تلویزیون شما آن را پشتیبانی نکند. بیش از دوازده مدل دستگاه پخش ‌کننده استریم وجود دارد که در دو نوع ارائه می‌ شود. ورژن‌های اولیه آن‌ها از ویدیوی ۱۰۸۰p پشتیبانی‌ می‌ کند، در حالی‌ که بسیاری از مدل‌‌های جدید محتوای ۴K را هم پشتیبانی می‌ کنند. توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها برای جلوگیری از قطع و وصل شدن فیلم، به اینترنت پرسرعت نیاز دارند.

زاویه دید

علی رغم پیشرفت های صورت گرفته بسیاری از تلویزیون ها هنوز دارای عیب های زیادی هستند برای مثال زاویه دید محدودی دارند و تصویر فقط از روبرو کیفیت مطلوبی دارد در هنگام خرید تلویزیون حتما  با تماشای یک تلویزیون از اطراف و از بالا و پایین، زاویه دید را بررسی کنید.

البته در مدل های مختلف این میزان کاهش کیفیت متفاوت است . تلویزیون‌ هایی که از پنل های IPS استفاده می‌ کنند، زاویه دید وسیع‌ تری نسبت به تلویزیون ‌های LCD ارائه می‌ دهند. در مقابل، تلویزیون‌های OLED تقریباً مانند تلویزیون‌ های پلاسما دارای زاویه دید نامحدود هستند و کاهش کیفیت را در زاویه های غیر مستقیم ندارند.

راه های ارتباطی تلویزیون

در هنگام خرید تلویزیون حتما درگاه های ورودی تلویزیون را چک کنید تا از پشتیبانی از همه‌ی تجهیزات صوتی و تصویری خود اطمینان حاصل کنید

درگاه های ورودی اغلب تلویزیون ها شامل درگاه:

۱-ورودی HDMI

۲-ورودی های ویدیویی کامپوننت/کامپوزیت

۳-پورت ورودی RCA

۴-درگاه ورودی USB

۵-خروجی صوتی OPTICAL

۶-پورت اینترنت یا LAN

۷-ورودی RF یا آنتن

درگاه ورودی HDMI

در حالی که رایج ترین فناوری برای اتصال جعبه های کابل کننده‌های Blu ray، پخش کننده‌ های رسانه ای و کنسول‌های بازی تلویزیون درگاه HDMI است بسیاری از دستگاه‌ها تنها یک یا دو ورودی HDMI دارند. در هنگام خرید تلویزیون به شما توصیه می‌ کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که سه پورت HDMI داشته باشد در غیر این صورت بهتر است تمام دستگاه های دیگر خود را به یک گیرنده سینما خانگی یا یک تبدیل HDMI متصل کنید.

در این مطب راهنمای خرید تلویزیون را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. حالا میتوانید با کلی اطلاعات لازم به خرید تلویزیون خود از فروشگاه اینترنتی ری کالا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *