نقد و بررسی, یخچال فریزر

راهنمای استفاده از یخچال فریزر

از یخچال فریزر چطور استفاده کنیم؟

استفاده از یخچال فریزر

راهنمای استفاده از یخچال و فریزر

استفاده از یخچال هر چند در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد اما عدم آگاهی به استانداردهای استفاده از یخچال باعث شده تا مشکلات زیادی برای یخچال فریزر بوجود آید. یخچال فریزر یکی از مهم‌ترین، پرکاربردترین و گران‌ترین وسایل آشپزخانه است، آشنا بودن با نحوه استفاده از آن ضروری است. همان‌ قدر که آگاهی از نحوه استفاده از یخچال می‌تواند در نگه‌داری بهتر مواد غذایی مفید باشد، مراقبت درست از دستگاه و افزایش عمر مفید آن، استفاده کارآمدتر و زندگی آسان‌تر نیز میتواند کمک کننده باشد.

نحوه نصب و راهنمای استفاده یخچال فریزر

معمولاً جهت استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی محصول، نصب یخچال فریزر برای اولین بار توسط تکنسین های مجرب نمایندگی برند مربوطه انجام می‌شود. اما از آن جایی که ممکن است شما نقل مکان داشته باشید و بارها پیش بیاید که یخچال را جابه‌جا کنید، نیاز است که از مراحل نصب و راه‌اندازی این وسیله تا حدودی اطلاعات داشته باشید. در ابتدا باید فضای مناسبی را برای قرار دادن یخچال در نظر بگیرید.

فضای مناسب برای یخچال فضایی است که دور از گرما باشد، هوا در اطراف آن به راحتی جریان بیاید، یعنی فواصل استاندارد از دیوارها حفظ شود و فضای کافی برای باز شدن درب یخچال وجود داشته باشد که در زمان تمیز کردن یخچال و استفاده از آن به مشکل خاصی بر نخورید.
خوب قطعا میدانید که یخچال را باید روی سطحی صاف و خشک قرار دهید و مطمئن شوید که پایه‌های آن تراز هستند. برای تراز کردن یخچال هم از پایه‌های قابل تنظیم آن استفاده کنید. معمولاً در قسمت پایه یخچال، اهرم یا پیچ‌هایی وجود دارد که با چرخاندن آن پایه‌های جلو را کمی بالا می‌آورید تا یخچال تا حدی به سمت عقب شیب پیدا کند. برای این که از میزان شیب مناسب آگاه شوید می‌توانید درب یخچال را باز بگذارید، اگر به آهستگی و خودبه‌خود بسته شد، شیب مناسب است.

سپس اجازه دهید یخچال چند ساعتی استراحت کند تا گازی که به دلیل حمل‌ونقل یخچال حرکت کرده به حالت عادی و ساکن در کمپرسور برگردد. در ادامه در نظر داشته باشید در فاصله‌ای که یخچال خاموش است و استراحت می‌کند، بهتر است قطعات داخلی یخچال را (کشو ها، طبقات و…) کاملاً تمیز کرده و بشویید و خشک کنید. لازم به ذکر است که در نصب اولیه یخچال فریزر نیز لازم است که تمام قطعات داخلی از بسته‌بندی کارخانه خارج و کاملاً شسته و تمیز شوند و پس از خشک کردن در فضای داخلی یخچال که آن را هم تمیز و ضدعفونی کرده اید نصب کنید.

پس از تمیز کردن داخل یخچال می‌توانید قطعات داخلی شسته شده را نصب کنید. در این مرحله دفترچه راهنما یا راهنمای استفاده یخچال فریزر می‌تواند شما را هدایت کند. برای این که سرمای داخل یخچال فریزر یکدست شود بهتر است اجازه دهید چند ساعتی به صورت خالی کار کند. سپس مواد غذایی را به ترتیب در طبقات مربوط به خود بچینید . از آن جایی که یخچال فریزر وسیله‌ای گران قیمت محسوب می‌شود، فراموش نکنید برای روشن کردن یخچال حتماً از محافظ برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تغییر نوسانات برق استفاده کنید.
واشر درب را بررسی کنید تا در صورت شل شدن نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

بایدها و نبایدهای استفاده از یخچال‌ فریزر

از قرار دادن غذاهای داغ داخل یخچال اکیداً خودداری کنید. زیرا دمای آن‌ها باعث بالا رفتن دمای داخل یخچال شده و در نتیجه از سرمای یخچال می‌کاهد. بهتر آن است که غذاهای اضافی موجود در یخچال را بین ۱ تا ۲ روز حتما مصرف کنید، زیرا بعد از آن باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند. غذاهای داخل فریزر را نیز طی دو تا سه ماه استفاده کنید. دمای یخچال در طبقات مختلف متفاوت است، بالای یخچال و درب آن از طبقات پایینی گرم‌تر است . بنابراین بهتر است که هر دسته از مواد غذایی را در طبقات مختلف نگهداری کنید به عنوان مثال: غذاهای پخته که زودتر مصرف می‌شوند بهتر است در طبقات بالا قرار بگیرند و سبزیجات و میوه‌ها که زودتر فاسد می‌شوند در طبقات پایین یخچال باشند.

سعی کنید مواد غذایی را در یخچال به شکل متراکم و درهم نچینید. کنار هم چیده شدن مواد غذایی و بسته‌بندی‌ها باعث می‌شود که هوای سرد نتواند به راحتی جریان یابد و در نتیجه توازن دمای داخل یخچال به هم خورده و به موتور فشار می‌آید و انرژی زیادی نیز مصرف می‌شود.
توصیه ما در راهنمای استفاده یخچال فریزر این است که درب یخچال فریزر را حین استفاده زمان طولانی باز نگذارید زیرا هر بار که درب یخچال باز می‌شود، میزانی سرما از داخل آن خارج و هوای بیرون و رطوبت وارد محیط یخچال می‌شود و در این بین موتور باید برای تنظیم مجدد دما فشار زیادی را متحمل شده و انرژی زیادی مصرف کند.

همواره محیط داخل یخچال و فریزر را تمیز نگه دارید و هر دو یا سه ماه یک بار کاملاً ضدعفونی کنید اگر یخچال شما برفک میزند حتماً به طور منظم چند وقت یک بار آن را برفک‌زدایی کنید، زیرا وقتی برفک‌ها حجیم و ضخیم می‌شوند می‌توانند کارکرد یخچال در سرما سازی را دچار مشکل کرده و فضای زیادی از حجم فریزر را نیز اشغال کرده و همچنین باعث تغییر مزه مواد غذایی موجود در فریزر شود. اگر لوله‌های با اواپراتور و کمپرسور در پشت یخچال دیده می‌شود حتماً چند وقت یک بار آن‌ها را به آرامی و با دقت گردگیری کنید
مواد غذایی مانند پیاز، سیب زمینی، روغن، قهوه را داخل یخچال نگهداری نکنید. زیرا طول عمر این مواد در محیط‌های تاریک و خشک بیشتر است.

از نظافت و تمیز کردن واشرهای درب یخچال و فریزر غافل نشوید، زیرا اگر واشر‌ها تمیز باشند درب به خوبی بسته می‌شود و این امر باعث می‌شود که سرمای داخل یخچال بهتر حفظ شده و استهلاک موتور کاهش یابد. برای اینکه یخچال عملکرد بهتری داشته باشد سرمای آن را در فصول گرم بیشتر کنید. مواد غذایی حساسی که احتمال فاسد شدنشان بیشتر است را در داخل درب یخچال قرار ندهید. دقت داشته باشید که مواد غذایی داخل یخچال را به روزنه‌هایی که برای تنفس دستگاه و گردش هوای سرد در دیواره‌های داخلی یخچال تعبیه شده تکیه ندهید تا مانع گردش سرما در یخچال نشوند.

بطری‌های حاوی مایعات را چه از جنس پلاستیک و چه از جنس شیشه، در فریزر نگه ندارید زیرا خطر ترکیدن و یا شکستن آنها وجود دارد . هرگز مواد غذایی را بدون پوشش و در ظروف درب باز در یخچال قرار ندهید. اگر قصد سفر دارید حتما مواد غذایی که زودتر فاسد می‌شوند را قبل از سفر مصرف کرده یا این که آن‌ها را از یخچال خارج کنید. در راهنمای استفاده یخچال فریزر توصیه می‌کنیم حتماً فیلتر هوا و فیلتر آب یخچال را در زمان معین تعویض کنید. عمر مفید این فیلتر‌ها معمولاً ۶ ماه است. مواد را در بسته‌بندی‌های بزرگ در فریزر نگذارید تا هر بار بتوانید به راحتی یک بسته را از فریزر خارج کرده و به طور کامل استفاده کنید. تغییر دما و یخ زدایی و انجماد پیاپی باعث کاهش کیفیت مواد غذایی فریز شده می‌شود .

توجه کنید که ترموستات باید درست تنظیم باشد. دمای مناسب یخچال ۳ درجه بالای صفر و دمای مناسب فریزر ۳ درجه زیر صفر توصیه می‌شود، البته این دما در فصول گرم و سرد سال تغییر می‌کند. توصیه راهنمای استفاده یخچال فریزر این است که فریزر را هر سه ماه یک‌بار یا حداقل هر ۶ ماه یک بار حتماً تمیز کنید.

راهنمای تمیز کردن یخچال فریزر

نحوه تمیز کردن یخچال فریزر

نظافت یخچال خانه شاید مورد علاقه شما نباشد، و آن را کاری وقت‌گیر و خسته کننده بدانید اما از ضروری‌ترین امور منزل محسوب می‌شود. ضرورت نظافت یخچال در پیشگیری از برخی بیماری‌های مربوط به عدم سلامت غذا، سالم و تازه‌تر ماندن مواد غذایی داخل یخچال، مصرف کمتر انرژی، افزایش طول عمر و کاهش استهلاک دستگاه یخچال فریزر است. در ادامه راهنمای استفاده یخچال فریزر نکاتی مهم درباره نظافت خواهیم گفت.

بهتر است یخچال فریزر را هر سه ماه یک‌بار یا حداقل هر ۶ ماه یک بار حتماً تمیز کنید. قبل از تمیز کردن حتماً یخچال را از برق بکشید. در غیر این صورت خطر برق گرفتگی شما را تهدید می‌کند. در مراحل نظافت یخچال هرگز از لوازم تیز و ساینده (اسکاچ سیمی) استفاده نکنید. بهترین زمان برای تمیز کردن یخچال آخر هفته یا ماه است، زمانی که هنوز خرید تازه انجام نداده‌اید و لازم نیست زمان زیادی را برای تخلیه یخچال صرف کنید. دقت داشته باشید در صورت گرم بودن هوا مواد غذایی را بیشتر از یک ساعت خارج یخچال نگه ندارید، بنابراین لازم است که بسیار برنامه‌ریزی شده و سریع کار نظافت یخچال را انجام دهید.

تمام مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر را خارج کنید. اگر برایتان مقدور است از یک ظرف پر از یخ برای خنک نگه داشتن مواد غذایی داخل فریزر به طور موقت استفاده کنید. ابتدا موادی را که چند ماه است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید و فکر می‌کنید که استفاده نخواهند شد و همچنین آن‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشته را دور بریزید و از قرار دادن مواد اضافی و غیر قابل استفاده در یخچال پرهیز کنید. سپس تمام کشور‌ها و طبقات یخچال و فریزر را خارج کنید. دقت کنید در زمان درآوردن، کشو‌ها و محفظه‌ها آسیب نبینند. برای پیشگیری از شکستن یا ترک برداشتن قسمت‌های شیشه‌ای یا سرامیکی یخچال در مواجه با آب گرم، بهتر است قبل از شستن کمی صبر کنید تا به دمای محیط برسند و تا اندازه‌ای سرمای خود را از دست بدهند.

پس از خارج کردن تمام قسمت‌های جداشدنی یخچال، با دقت تک تک آن‌ها را با استفاده از مایع ظرف شویی و آب گرم تمیز بشویید. بهتر است که آن‌ها را با دست شسته و از قرار دادن در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. تمام قطعات را به درستی آبکشی کرده و کاملاً خشک کنید.
پس از شستن طبقات و قسمت‌های متحرک نوبت به نظافت قسمت داخلی خود یخچال می‌رسد. هرگز قسمت داخلی یخچال را آب نگیرید این کار بسیار زیان‌بار است. قسمت داخل یخچال را باید با دستمال کشیدن و سابیدن تمیز کنید. اگر لکه سخت وجود داشت می‌توانید از محلول آب گرم و جوش شیرین و آبلیمو برای از بین بردن آن استفاده کنید. برای نظافت و ضدعفونی فضای داخلی یخچال از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید، زیرا ممکن است ذرات و بوی این مواد توسط بدنه‌ی یخچال جذب شود.
توصیه ما در راهنمای استفاده یخچال فریزر این است که برای ضدعفونی کردن و از بین بردن بوی داخل یخچال می‌توانید از مواد طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین، لیمو، قهوه، و …استفاده کنید که بدون عوارض بوده و ضرری ندارند. در زمان تمیز کردن داخل یخچال از نظافت قسمت داخلی درب یخچال غافل نشوید، زیرا یکی از بخش‌های پر استفاده یخچال شما است. درب یخچال از قفسه‌ها و بخش‌های زیادی تشکیل شده، که شما باید با حوصله تمام آن‌ها را به دقت نظافت کنید.

یکی از قسمت‌های مهم یخچال که بیشتر اوقات در نظافت نادیده گرفته می‌شود، واشر درب یخچال است. تمیز بودن این قسمت در خوب باز و بسته شدن درب یخچال نقش اساسی دارد. بنابراین حتماً باید با مواد غیر شیمیایی و با دستمال نرم آن را تمیز کنید. با استفاده از یک دستمال نرم و محلول آب و سرکه (که میزان آب در آن کمی بیشتر از سرکه باشد) واشر را تمیز کرده و سپس کاملا خشک کنید. درزهای واشر را با استفاده از یک مسواک کهنه و نرم به خوبی تمیز کنید که آلودگی‌ها و خرده‌های مواد غذایی از لای آنها خارج شود. تمیز بودن واشر یخچال در افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش مصرف برق تاثیر بسیار چشمگیری دارد .

تمیز کردن فریزر نیز دقیقاً مانند یخچال، به همین شکل پیش می‌رود. پس از نظافت داخل یخچال فریزر نوبت به نظافت بخش بیرونی آن می‌رسد. اگر طراحی یخچال شما به شکلی است که در پشت آن بخش کمپرسور یا کندانسور دیده می‌شود، یخچال را کمی جلو بکشید، سپس بخش‌های پشتی یخچال را با استفاده از یک دستمال حوله‌ای به آرامی گردگیری کنید. تمیز کردن این قسمت‌ها در بهتر شدن عملکرد یخچال و صرفه جویی در مصرف انرژی تاثیر زیادی دارد. سپس دیواره‌های بیرونی کناری، درب یخچال و دستگیره‌ها را با استفاده از دستمال نرم و آب یا محلول آب و جوش شیرین تمیز کرده و خشک کنید. در آخر نیز دیوارها و سطوح نزدیک به یخچال مانند کابینت‌ها را به خوبی گردگیری کرده و تمیز کنید .

ما در راهنمای استفاده یخچال فریزر به شما توصیه می‌کنیم مخزن آب تامین کننده سیستم یخساز و آبریز یخچال‌تان را هر هفته با محلول آب گرم و نمک شسته، ضدعفونی کنید و پس از خشک کردن دوباره در جای مخصوص خود نصب کنید. اگر مخزن آب زود به زود ضدعفونی نشود ممکن است آب مصرفی شما دچار آلودگی شده و مشکلاتی برایتان ایجاد کند.

راهنمای رفع بوی بد یخچال فریزر

بهترین یخچال فریزرها معمولا دارای فیلتر بوگیر هستند. اما هستند مدل های قدیمی تری که نیاز به رفع بوی بد داخل کابین ها دارند. از آن جایی که یخچال محل نگه‌داری مواد غذایی است، باید همواره محیط آن از هرگونه آلودگی و بوی نامطبوع پاک باشد. می توانید با قرار دادن یک ظرف کوچک، حاوی جوش شیرین یا سرکه یا برش‌های لیمو ترش و یا دانه‌های قهوه بوی نامطبوع داخل یخچال را خنثی کنید. اما همیشه بهترین کار پیشگیری است. می‌توانید با رعایت چند نکته از به وجود آمدن بوی ناخوشایند در یخچال جلوگیری کنید . مواد غذایی تان را حتماً داخل ظرف در بسته نگه دارید. حدالمقدور سعی کنید هر چند ماه یک بار یخچال را کاملاً نظافت کنید .

تاریخ انقضا و سالم بودن مواد غذایی خصوصاً گوشت و سبزیجات را بررسی کنید و اگر بین آن‌ها چیزی فاسد شده بود حتما آن را از یخچال خارج کنید . می توانید از یک پنبه‌ی آغشته به عصاره وانیل، لیمو یا هر نوع ماده خوشبو کننده طبیعی که مایل هستید در قسمت عقب فریزر استفاده کنید و با هر بار باز کردن درب فریزر از عطر خوش آن لذت ببرید.

نکات ایمنی راهنمای استفاده از یخچال فریزر

  • قبل از هر چیز دفترچه راهنمای یخچال فریزری را که خریداری کرده‌اید با دقت مطالعه کنید.
  • برگه گارانتی محصول را دور نیندازید.
  • برای وصل کردن یخچال فریزر به برق از یک پریز جداگانه استفاده کنید.
  • یخچال فریزر را حتماً با استفاده از محافظ به برق بزنید.
  • اگر در زمان جا به جایی مجبور شدید یخچال را کاملاً به حالت افقی در بیاورید، باید تا یک روز آن را به برق نزنید.
  • یخچال را حتماً روی سطح صاف و خشک و به دور از منابع رطوبتی و پاشش آب قرار دهید.
  • از قرار دادن اشیا سنگین و تزئینی یا گلدان روی یخچال جداً خودداری کنید.
  • هیچ گونه پارچه یا دستمالی روی یخچال نیندازید.
  • با دست خیس به بدنه داخلی فریزر دست نزنید زیرا ممکن است پوست دست‌تان به آن بچسبد و صدمه ببینید.

اطلاعات بیشتر در مورد خرید یخچال فریزر هیمالیا

امیدواریم که با مطالعه راهنمای استفاده یخچال فریزر اطلاعات کافی و مفیدی را در رابطه با نحوه استفاده از دستگاه و ایمنی و مراقبت از آن به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *