کولر آبی, لوازم سرمایشی, نقد و بررسی

تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی

چه فرقی بین کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی وجود دارد؟

تفاوت کولر آبی پوشالی و سلولزی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارند؟

تفاوت کولر سلولزی و پوشالی

دراین متن اطلاعاتی درباره مزایا و معایب و تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی را به شما داده می شود تا شما بتوانید با داشتن اطلاعات کافی تصمیم درست تری برای خرید کولر آبی خود بگیرید.

مقدمه

یکی از اصلی ترین وسایل مورد نیاز در فصل تابستان برای هر منزل، محیط کار، اداره جات، بیمارستان ها و دیگر اماکن عمومی وسایل سرمایشی است که در انواع وسایل سرمایشی، کولر آبی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین و البته قدیمی ترین انواع وسیله سرمایشی به دلیل بازده بالا و مصرف پایین انرژی است که توسط شرکت های متفاوتی ساخته و در تنوع بالا به بازار عرضه می شود. دمای بالا سبب ایجاد خستگی ،آشفتگی و گرمازدگی می شود پس برای داشتن هوایی مطبوع و خنک در فصل تابستان نیاز به خرید کولر آبی باکیفیت داریم .

ما همواره به دنبال خرید بهترین ها هستیم به همین دلیل برای خرید بهترین نوع کولر آبی نیاز به بررسی همه اجزا اصلی تشکیل دهنده آن داریم. یکی از اجزا اصلی در کولر آبی واسط های تبخیری هستند که در سطوح کولر تعبیه می شوند، واسط های تبخیری همان پوشال ها یا پدهای سلولزی هستند که هر کدام جنس و مزایا و معایب متفاوتی دارند. اساس کار انواع کولر آبی، سیستم تبخیری است بدین صورت که با گرفتن هوای گرم از محیط و عبور دادن از پدهای سلولزی یا پوشال هایی که توسط آب مرطوب شده اند، سبب تبدیل هوای گرم به هوای خنک می شوند و هوایی خنک ومطبوع را به محیط باز می گردانند.

واسط های تبخیری نقش بسزایی در خنکی کمتر یا بیشتر کولر آبی ،نحوه گردش هوا ،تکمیل و بالا بردن راندمان خنکی کولر آبی دارند. انواع کولرهای آبی روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ لیتر آب مصرف می کنند که اگر واسط های تبخیری نباشند مصرف آب توسط انواع کولرهای آبی بالاتر می رود.

در ادامه مطلب با ما باشید تا با هر دو مدل کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی بیشتر آشنا شوید و تصمیم بهتری برای خرید کولر آبی با کیفیت و کولر آبی پر قدرت متناسب با شرایط خودتان بگیرید.

کولر آبی پوشالی چیست؟

کولر آبی پوشالی همان کولر آبی است که در سطوح آن واسط تبخیری پوشال تعبیه شده است. کولر آبی پوشالی از پرکاربردترین و قدیمی ترین نوع کولر آبی خریداری شده توسط مردم است. این نوع کولر آبی با توان های متفاوت به بازار عرضه می شود.

پوشال چیست؟

پوشال ها رشته های کوتاه و بلندی هستند که توسط دستگاه های ماشینی پوشال ساز تولید می شوند و بصورت بسته بندی شده در نایلون به بازار عرضه می شوند و یا توسط شرکت های تولیدی کولر آبی در سطوح کولر آبی تعبیه می شوند.

پوشال ها چگونه ساخته می شوند ؟

برای ساخت پوشال کولر آبی پوشالی، از چوب استفاده می شود چوب مورد استفاده برای تولید پوشال مناسب از درختان سپیدار، بید و صنوبر تهیه می شود که از بین این درختان چوب درخت صنوبر بیشترین استفاده را دارد. چوب درختان را بصورت رنده ای در ابعادی به ضخامت ۱ تا ۴ میلی متر و عرض ۱ تا ۲ میلی متر خرد می کنند، به غیر از چوب ها برای تولید پوشال از مواردی چون فیبر، پشم، انواع کاغذ ملامین و … استفاده می شود اما به دلیل درصد تخلخل بالای چوب و توانایی حفظ رطوبت در خود، هم چنین راحتی کار با چوب به دلیل سبک و نرم بودن و استهلاک و هزینه کمتر، چوب گزینه مناسب تری برای ساخت پوشال در انواع کولر آبی پوشالی است.

کولر آبی سلولزی چیست ؟

کولر آبی سلولزی نیز همان کولر آبی معمولی است که در سطوح آن بجای پوشال از واسط تبخیری پدهای سلولزی استفاده شده است. در گذشته تنها واسط تبخیری تولید شده و تعبیه شده در انواع کولر آبی پوشال ها بودند اما اخیرا واسط تبخیری جدیدی به بازار عرضه شده که پدهای سلولزی نام دارند عملکرد کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی یکسان است اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. کولر آبی سلولزی به دلیل ویژگی ها و قابلیت هایی که دارد توانسته تبدیل به یکی از اصلی ترین رقبای کولرآبی پوشالی شود.

پد سلولزی چیست ؟

پدهای سلولزی از ورقه های نازک، منظم و موج دار ساخته شده اند وهمانطور که از اسمشان پیداست از جنس سلولز هستند ‌. این پدها کاملا به یکدیگر متصل هستند و ساختاری یکپارچه و یکنواخت دارند که سبب ایجاد رطوبت پذیری بالای آنها می شوند و در نتیجه کولر آبی هوای خنک تری تولید می کند. جنس اغلب پدهای سلولزی از آلومینیوم، گالوانیزه و لایه های سلولزی است که این لایه ها مقاومت خوبی در برابر نفوذ و سرریز شدن آب دارند و آب اضافی را جذب می کنند.

پد های سلولزی چگونه ساخته می شوند؟

در ابتدا به صورت ورق های بلند تهیه می شوند و سپس برای رگلاژ شدن و یکنواخت سازی وارد غلتک هایی مخصوص می شوند سپس پدها توسط غلتک بسیار کشیده می شوند و در نهایت آماده برش هستند. قبل از برش ، پد ها وارد قسمت هاشور دهی شده و توسط تجهیزاتی شبیه به پوشال های طبیعی می شوند.سپس لایه ها در برابر نفوذ آب مقاوم شده و تنها خاصیت جذب رطوبت را پیدا می کنند.و همچنین لایه ها به روشی صیقل داده می شوند که مانع جذب میکروب و گرد و خاک می شوند.

تفاوت کولر آبی پوشالی با کولر سلولزی

کولر آبی سلولزی چه تفاوتی با کولر آبی پوشالی دارد؟ این سوال و سوالاتی چون بهترین نوع کولر آبی چیست؟ چه کولر آبی بخریم؟ هنگام خرید کولر آبی حتما به ذهنتان خطور می کند. کولر آبی پوشالی قدمتی طولانی در مقایسه با کولر آبی سلولزی دارد. همان طور که در ابتدا گفتیم تنها تفاوت این دو نوع کولر آبی وجود پوشال ها یا پدهای سلولزی تعبیه شده در سطوح کولر آبی برای رطوبت زنی است. که پدهای سلولزی تراکم بسیار بالاتری دارند.

بافت و راندمان خنکی

پوشال ها دارای بافتی متغیر و ناهمگن هستند به همین دلیل آب بطور یکسان در همه جای پوشال ها پخش نمی شود و درنتیجه پس از مدت کوتاهی ریزش آب روی آنها به سمت پایین افت می کنند و بخش های پایینی متراکم تر و بخش های بالایی تا حدودی از پوشال خالی می شوند در نهایت هوای گرم می تواند از قسمت هایی که پوشال آن تحلیل رفته بدون اینکه خنک شود با هوایی که از قسمت های پر پوشال عبور کرده مخلوط شود و راندمان خنکی کولر آبی پوشالی را کاهش دهد اما پدهای سلولزی همانطور که گفته شد ساختاری یکنواخت و منظم و منسجم‌دارند در نتیجه برخلاف پوشال ها آب بصورت یکنواخت در آنها پخش می شود و تمامی قسمت های تشکیل دهنده پد مرطوب میشوند درنتیجه بازده خنک کنندگی در کولر آبی سلولزی بیشتر از کولر آبی پوشالی است.

به دلیل همین نوع ساختار تولیدی پدهای سلولزی این پدها می توانند هوای گرم را درون خودشان نگه دارند و درتماس با آب قرار دهند و بازهم سبب راندمان خنکی بیشتری نسب به پوشال ها می شوند. ساختار پوشال ها بدلیل متخلخل بودن و در نتیجه عبور هوا به راحتی از سیستم باافت بازده خنکی روبرو هستند. طبق گزارش ها راندمان کولر آبی سلولزی بیش از هشتاد درصد است. پدهای سلولزی تعبیه شده در کولر آبی سلولزی بدلیل نوع ساختارشان در گذر زمان دچار تغییر شکل یا افتادگی نمی شوند. آب در انواع کولرهای آبی سلولزی تجمع پیدا نمی کند و به سمت پایین ریزش دارد به همین دلیل خطری موتور کولر آبی سلولزی را تهدید نمی کند.

جذب آلودگی

پدهای سلولزی توانایی جذب بالای گرد و غبار و آلودگی را دارند و مانع از ورود آنها به محیط می شوند. یکی دیگر از خصوصیات پدهای سلولزی و مزیت آنها منسجم بودنشان است که امکان شکستگی و در نهایت رشد باکتری در کولر آبی سلولزی از بین می رود. درحالیکه پوشال ها در کولر آبی پوشالی شکسته شده و می توانند توسط باد کولر در هوا پخش شوند. در نهایت کولر های آبی سلولزی هیچگونه آلرژی و بیماری تنفسی بوجود نمی آورند وهوایی پاک را تنفس می کنید.

مصرف انرژی

پدهای سلولزی به دلیل ایجاد راندمان خنکی بالا میزان برق مصرفی را کاهش میدهند.

مقاومت و تعویض

پدهای سلولزی بدلیل داشتن جنس آلومینیوم یا گالوانیزه در برابر آب و اکسیداسیون مقاومت بالایی دارند در نتیجه سبب ایجاد طول عمر بیشتر انواع کولر آبی سلولزی می شوند و در نتیجه یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت پدهای سلولزی نسبت به پوشال ها عدم نیاز به تعویض سالانه است. در نتیجه تعویض مداوم و سالانه پوشال ها در کولر های آبی پوشالی برای بازده خنکی بالاتر این ویژگی منجر به بالارفتن هزینه ها در نگهداری کولر آبی پوشالی می شود متخصصان توصیه می کنند برای بالابردن راندمان کولر آبی پوشالی هرسال پوشال هایشان را عوض کنید و آنها را معرض مستقیم نور آفتاب یا محیط بسته قرار ندهید این درحالی است که پدهای سلولزی هر ۴ سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

قابلیت شستشو

پدهای سلولزی را میتوان به راحتی و بدون نگرانی درباره کاهش کارایی و تغییر شکل آنها شستشو داد.

هزینه ها

هزینه پوشال بسیار پایین تر ازپدهای سلولزی است و تهیه آن آسانتر و در دسترس تر است در حالیکه پدهای سلولزی قیمت بالاتری دارند در نتیجه قیمت کولر آبی سلولزی بالاتر است اما با توجه به مزیت های بالایی که دارد تهیه و خرید کولر آبی سلولزی مقرون به صرفه است. کولر های آبی پوشالی به دلیل نداشتن سیستم اتوماتیک کنترل دما سبب افزایش هزینه ها می شود.

طرفداران محیط زیست کولر آبی سلولزی را بیشتر قبول دارند زیرا در ساخت پدهای تعبیه شده در آن از مواد تجزیه پذیر استفاده شده و هم چنین هیچ ماده سمی یا آلاینده ای در طی فرایند خنک کنندگی وارد محیط نمی شود و نام واسط های تبخیر دوستدار طبیعت را روی آنها کذاشته اند.

رسوب گذاری در کولر آبی سلولزی با سرعت بسیار کمی رخ می دهد. و نصب و راه اندازی آنها با توجه به ساختار پود سلولزی سریع و راحت است. کولرهای آبی سلولزی دارای سیستم خودشویی است که ایجاد رسوب را عقب می اندازد اما کولرآبی پوشالی پس از مدتی رسوب گذاری می کند.

مزایای پوشال‌ها در کولر آبی پوشالی

  • ارزان و اقتصادی
  • دسترسی آسان
  • عدم محدودیت در ابعاد و اندازه
  • عدم تولید گازهای گلخانه ای درنتیجه مناسب برای محیط گرم و خشک
  • وزن سبک

معایب پوشال ها در کولر آبی پوشالی

  • تغییر حالت پس از مدت زمانی کارکرد
  • پوسیدگی چوب بکاررفته در پوشال ها
  • پرتاب ذرات آب به بیرون
  • ایجاد بوی بد پس از مدتی کارکرد
  • عمر مفید پایین و نیاز به تعویض سالانه
  • تخلخل ناهمسان
  • ایجاد رسوب
  • مصرف بالای انرژی
  • ابجاد ذرات معلق و حساسیت زا

مزایای پد سلولزی در کولر آبی سلولزی

  • بازده خنکی بالا
  • عدم نیاز به تعویض سالانه و زیاد
  • عدم ورود باکتری و …به محیط
  • عدم ورود گرد و غبار و عدم ایجاد حساسیت
  • توزیع یکنواخت آب و هوا و جلوگیری از هدررفتن آب و مانع رسوب گذاری
  • عدم سوختن موتور کولر ناشی از خیس شدن
  • قابلیت شستشو
  • مصرف انرژی پایین تر
  • استحکام و مقاومت زیاد
  • صدای کمتر کولر
  • عدم پرتاب آب به بیرون از دستگاه
  • امکان تعویض آسان بصورت بلوکی

معایب پد سلولزی در کولر آبی سلولزی

  • هزینه بالا
  • عدم دسترسی آسان به نسبت پوشال
  • بوی نامطبوع در اثر رطوبت زیاد
کولر-آبی
سخن پایانی

درفصل تابستان هوای گرم بسیار آزار دهنده است و خرید کولر آبی باکیفیت و تهویه مطبوع اصل مهمی است. کولر های آبی در انواع متفاوت ازنظر ابعاد ،جنس، رنگ، توان، شرکت های تولیدی، تولید می شوند و به بازار عرضه می شوند. همه ما می خواهیم کولر آبی با ویژگی های کولر آبی پرقدرت، کولر آبی خوش قیمت و کولر آبی بادوام و…. را خریداری کنیم.

اگر قصد خرید کولر آبی دارید و نوع و ابعاد و شرکت تولیدی آن را انتخاب کرده اید و با دو نوع کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی روبرو شده اید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید. در متن بالا ما به شما تمام تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی و همچنین معایب و مزایای این دو را گفتیم و امیدواریم به شما در تصمیم گیری برای خرید بهترین نوع کولر آبی مورد نظرتان کمک کرده باشیم. در صمن اگر در مورد خرید به راهنمایی نیاز دارید میتوانید قسمت “راهنمای خرید کولر آبی” را بخوانید.

بهترین ها را برای شما آرزومندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *